Thursday, July 5, 2012

birth story_part 3:Aina


I am a mother of 3, and yes I don’t have enough time for myself.
My whole world dedicated to my family, imagine role as a mother, wife, worker..I started ignoring on my personalities, I mean the way of dressing, skin care routine, body pamper and so on.I just don’t have enough time, not complaining but writing in blog can greatly reduced my stress.
My office attire (actually company uniform) saves me a lot. I can just play around with different colour choices of tudung.
Make up?no.not even compact powder
I just use Rosken Skin Repair cream, baby powder , and DCL lipstick (follow blood colour). No point of putting all the falsies when u working in chemically surrounding area and when u don’t even know make up technique! I just love my natural beauty hahaha…

So come back to the topic…melalut merapu dh ni…
Biasalah kan, ibu beranak 3 mestilah busy sgt2..anyway, here goes my 3rd labour story..
Entri dulu dh cerita pasal birth story Arissa dan Aqilah

9/9/2011 (1 week after Raya)
Pergi kerja mcm biasa..hari jumaat kan..rehat lama..terdetik dlm hati, cantik gak tarikh hari ni, hari jumaat plak..tapi Allah dh tetapkan, ummi xkan bersalin hari ni…

10/9/2011
Morning.Went for A&C check up at SALAM, Doc Siti said already 2 cm dilated..
So u want to be admitted today or not?I can assure you will deliver by today, latest by tonight..
Diam jap.I need to think.
It’s ok, I go back first, pack everything , settle my things and will be back if any sign of delivering..
Ok.be careful.dh terbuka jalan tu..pls have more rest.
So bermulah detik menunggu sign of delivery tu.barang2 semua dh ready dalam kereta, hantar Arissa dan Aqilah ke rumah mak. Makan, tengok TV dan rehat. Perut dh rasa ketat, mengeras sepanjang masa dan sometimes kegelian kt bawah sebab maybe baby tgh betulkan position untuk keluar. Xde tanda air atau darah keluar. Around 4pm, mak took out my girls to Nur’s house in Gombak. She just ask me to rest and immediately go to hospital whenever necessary.
Jaga Aishah elok2 Zul..terus bawa ke hospital kalau sakit..barang2 semua dah ade kan?Call mak kalau ade apa2 hal….blablablabla…and so on…(biasalah, mak2 memang mcm tu..tinggal pesan mcm2)

I checked my panties like every  half an hour, there was stain coming out but the pain was not there. Hmm maybe not yet.Just relax and be patient. My mouth keep on reciting short surah, zikrullah and doa..just to make myself calm. Thanks husband for being there, keep on checking my condition.
6:30pm. Kami bersiap2 untuk keluar, my instinct strongly told me that this is a start. Tapi kami belum makan, and it is important for me to go to hospital with full stomach. If not, there will be no energy later. So kami pun keluar, heading to Subang. Sedang molek sampai Subang azan Maghrib berkumandang. Lepas husband menunaikan solat kami makan kat restoran berdekatan. Elok separuh pinggan habis, I started feeling weird..Bukan sakit perut tapi mcm nk berak..tp x juga..So we quickly went out from restaurant, husband papah I but I really cannot stand the pain.I berpaut pada kereta lain utk support badan ni..Once in car, I started timing the contraction..5 minutes..This is it..I’m at early labour stage..Sampai Bukit Jelutong jammed plak…Rupanya malam tu ade game bola kat Stadium..Kalau tunggu memang x sempat, so husband made a quick decision to follow NKVE..The only thing I remembered was we arrived hospital around 15mins later..Sakitnya Allah Maha Mengetahui..

It was 8:45pm..I was right away strolled to the labour room..Yes, I was about 7cm dilated already but there’s one problem..

Puan dh buang air besar ke?
Belum (gulp..I belum berak the whole day!!)
Then kita kena masukkan ubat berak..puan jgn teran kuat masa berak ye..
Ok (pasrah…)
Nanti puan terus pergi wad sebelah ni ye..situ ade toilet..
Tapi tadi saya nk kencing situ xde air nurse…
Alamak, ye ke..tapi saya dh masuk ubat ni…puan boleh tahan tak? Pergi jalan depan sikit kt wad sebelah tu..nanti saya bawa..maaf ye puan..
Dalam hati…kalau berterabur tgh jalan ni, aku suh nurse kutip..ubat tu within seconds je dh berkesan..

So itulah perjalanan 5 meter yg paling jauh dan paling menyeksakan…terkengkang2 berjalan sambil menahan sakit perut nk berak dan sakit nk bersalin..nasib baik sempat sampai toilet..
Dr Siti datang lebih kurang kul 10:30mlm..Sempat sembang ngan dia..baru balik open house, maklumla musim Raya lagi..

How do u feel?I told u it’s gonna be today..
Ok..
So now 8cm..I give u another half an hour, sempat I tidur kejap..letih sgt hari ni..baru balik dari Bangi ni..do u want to take any medicine?or gas?or u can tahan the pain?
I’m ok..I boleh tahan..
Husband kt sebelah..I dh bgtau dia xnk ubat, gas atau ape2 pun..serik..gas buat I high, mcm kt alam lain..so I rather sakit hidup2..feel the real pain..Dia asyik lap airmata ni…sakit ok..
11:20pm..sakit menjadi2..contraction makin kuat..
Husband: Yang, setengah jam lag nk kul 12..biarla baby kuar lps kul 12..
No no no…dh tak tahan ni…
Dr Siti dtg check and ready for the delivery..
Your perineum very high..I have to snip a bit, if not koyak..
Dia ckp2 ngan staff nurse and husband..The only thing I heard was perineum very high..baby cannot come out, have to snip…whatever…as long as this pain stop..

Alhamdulillah, 3x teran maka keluarlah seorang lagi umat Muhammad…sgt putih, mulus dan bibir kemerahan…sekali tengok mcm Arissa masa lahir..






 Inilah wajah2 kesayangan hamba..Terima kasih Allah atas kurniaan ini. Meskipun kehadiran mereka bertiga mencuri masa berhargaku, menaikkan darahku, menguji kesabaranku, menambah keletihan diri ini...mereka tetap kusayangi..Lindungi mereka dan berilah kekuatan untukku dan suami mendidik mereka sebaik baiknya...



2 comments:

  1. Comel2 anak dia.. Ngerinya baca cerita dia.. Tapi kite teringin nak rasa..

    ReplyDelete
  2. insyaallah ade rezeki nanti tu..

    ReplyDelete