Thursday, October 23, 2014

sampaikan walaupun sepotong ayat

pagi ni cleaner dtg sapu ofis...ni cleaner baru, dh dkt 2 bulan aku perati je..
dia x penah ckp, mcm takut dgn i..so sambil breakfast aku tanya dia

i yg gojess: nama kamu apa ya dikk....
cleaner     : Husnulkhotimah kak...kakak boleh panggil husnul atau khotim
I yg gojess: oohh…cantik sekali nama kamu..(maksudnya ape ku tak ingat yg pasti makna yg baik)...Berapa umur kamu?
Cleaner     : 23tahun kak…
I yg gojess: kamu udah menikah?punyai anak?
Cleaner     : sudah kak…anaknya mati..kesemuanya…
I yg gojess: haa…mengapa? (dlm hati menyesal bertanyakan soalan, takut dia sedih)
Cleaner     : saya buang..kedua2nya perempuan..
I yg gojess: buang??maksud kamu dlm kandungan?
Cleaner     : iya kak…yg pertama 6 bulan…yg kedua 4 bulan…suami saya tidak mahukan anak itu..dia kata mahu kawen lain jika anak kluar…kedua2 pon perempuan
I yg gojess : (mengurut dada dan menutup mulut yg sedikit ternganga)…astaghfirullahalazim…
Cleaner     : lantas kedua2 pon saya gugurin

Diriku berfikir sejenak…

Wahai cleaner Indon..Memandangkan kamu ni saudara seislam saya, wajiblah bagi diriku menyampaikan sepotong ayat kepadamu..nak je aku ckp…apa kamu tidak tahu hukum islam membuang bayi itu sama seperti kondisi kamu membunuhnya??dosanya seperti membunuh??
Tapi bila fikirkan xde guna sebab dari gayanya aku tahu dia akan mendengar tapi xkan menerima…

Jadi apa yg kusampaikan Cuma  “sekiranya kamu tidak mahu hamil beli dan makan ubat perancang…itu lebih baik daripada kamu hamil dan membuangnya..”


Harap nasihatku yg sebegini melunaskan tanggungjawabku memberi nasihat berguna kpdnya..Ampunkan hambamu ini Ya Allah..aku hanya membantu yg terdaya..

1 comment:

  1. sad sad sad...nama dah cukup indah....semoga dia dapat hidayah..

    ReplyDelete